Yoda33 a écrit:La cohérence absolue c est un souci d une minorité, si les albums sont bons, les lecteurs achètent
"Robbedoes, 80 maar springlevend
Robbedoes werd oorspronkelijk bedacht door de tekenaar Rob-Vel om het gelijknamige weekblad een gezicht te geven. De tweede tekenaar Jijé stelde Robbedoes voor aan zijn eeuwige sidekick Kwabbernoot, en de reeks werd wereldwijd succesvol in handen van Franquin. In 2018 vieren we de tachtigste verjaardag van Robbedoes. Of moeten we zeggen 4 x 20? In aanloop naar dit jubileum kregen de Vlaamse toptalenten Marc Legendre en Charel Cambré vorig jaar al van Dupuis en Ballon Media de unieke kans om Robbedoes in een fris en Vlaams jasje te steken. De reacties waren unaniem lovend en de wekenlange plek in de top-10 van de best verkochte strips tonen aan dat Robbedoes meer dan ooit springlevend is als stripheld voor de hele familie."
http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFa ... #One-shotsL'article rappelle les 80 ans de Spirou et signale que le premier album de LEGENDRE et CAMBRE (le S&F en néerlandais) est resté pendant des semaines dans le top10 des meilleurs ventes et est une série familiale très vivante. Je n'ai encore lu que le premier (le 3e est annoncé pour l'automne) et je peux dire que non seulement, il est plus que cohérant avec le reste de la série, il est bien dessiné (surtout par rapport à Y&V) et en plus est agréable à lire
. Par contre, je ne sais pas si on le doit le classer en série dérivée ou série mère bis?